Dinsdag 26 december naar Chili Futaleufu 51 km

26 december 2017 - Futaleufú, Chili

Kort ritje vandaag. De grens over van Chili naar Futaleufu. De eerste 40 km is onverhard. Vanaf de grens tot Futaleufu is een verharde weg. De onverharde weg was niet prettig om te rijden ondanks dat de eerste 30 km redelijk vlak zijn. Veel ribbels in de weg en veel los grind. Daardoor was er van doorrijden geen sprake.Tevens stond er veel wind uit het westen en waar moest ik juist vandaag naartoe naar het westen. Naarmate de dag vorderde nam de wind toe en de windvlagen ook. In de laatste 10 km tot de grens zaten nog een paar pittige klimmetjes. De route ging door een prachtig groen dal. Veel weilanden met vee in de wei en op de achtergrond de uitlopers van de Andes. Naarmate ik dichter bij grens kwam werd het dal smaller. Door de Chileense douane te komen koste nog wel wat tijd ongeveer 45 minuten. Drie balies heb ik gehad. De eerste paspoortcontrole.De tweede voertuigcontrole fiets werd gecontroleerd en een officieel document werd opgemaakt met merk van de fiets, framenummer en kleur. Dit document moet ik weer laten zien samen met mijn fiets als ik het land verlaat. De derde balie was een controle op etenswaren. Je mag namelijk geen groenten, fruit, dierlijke producten als vlees melk, honing etc mee het land innemen. Daarvoor moet je een verklaring invullen. Ik had vacuüm verpakte salami bij me. Uit veiligheid had ik van tevoren gevraagd of dit mocht. Helaas niet, dus inleveren die hap.
De laatste 10 km verhard rijden waren een verademing ondanks een aantal korte pittige klimmetjes. Futaleufu is een leuk goed verzorgd dorpje ingesloten door bergen. Direct naar de bank om geld te pinnen. Wat is dan toch weer een genot om niet in de rij te hoeven staan en direct grote bedragen op te kunnen nemen. Wat wel weer vreemd is dat je voor €1 ongeveer 720 pesos krijgt. Wat je ook merkt dat het nergens een probleem is om met de bankkaart of creditcard te betalen.
Daarna direct naar de touristeninformatie gegaan om te vragen hoe de weg in de buurt van het rampgebied van de modderstroom nu loopt en waar ik morgen naar toe moet. Het dorp is practich weggevaagd en vlak voor het dorp is een omleiding gemaakt. Je kunt die weg alleen van 8 uur tot 18 uur gebruiken. Morgen ga ik die kant op. Ben ik er redelijk op tijd dan ga ik er voorbij. Lukt het niet om daar op tijd te zijn dan kampeer ik daarvoor en doe ik het aangepaste traject de volgende dag.

1. Greet:
    27 december 2017
    Dag Peter, wat een strenge controle aan de Chileense grens. Ik zou er nooit aan gedacht hebben dat er ook op voedsel gecontroleerd werd. Maar jij wist dat wel. Wat erg voor de bewoners van het dorp, dat helemaal weggevaagd is. Geniet erg van je foto's met de blauwe lucht. Wij zouden bijna vergeten hoe dat eruit ziet, het is hier zo somber. Je bent echt een doorzetter of is dat een Nijssen kwaal???? Fijne dag, Jan en Greet
  2. Gerry:
    27 december 2017
    Mooie tocht staat je te wachten! Ik herinner me deze nog steeds heel goed omdat ie zo mooi was. Langs de ruige rivier toen gekampeerd op een prachtig plekje. Wie weet vindt je het. Maar het is maar 40 km en jij trekt elke dag veel meer kms.....
  3. Peter:
    27 december 2017
    Dat herinner ik me ook van 16 jaar geleden Vooral de machtige rivier en het gebied dat onder water staat met mooie bomen daarin. Wat me opvalt dat ik een aantal herinneringen heb die niet meer overeen komen met wat ik tot nu toe gezien heb. Het lijkt totaal anders en dat vind ik weer bijzonder aan het rijden van dit deel
  4. Anneke:
    28 december 2017
    Hoi broertje, ik lees iedere keer je verhalen maar ben wel blij dat ik droog bij de kachel zit en niet in de wind en regen. Mag nog wat kilometers dit jaar en een gezellige jaarwisseling in Chili. Hopelijk voor je niet in het tentje op een verlaten camping.