Maandag 11 december naar Zapala 64 km

11 december 2017 - Zapala, Argentinië

De muggen hebben me gisteravond toch goed te pakken gehad. Zit onder de bulten. Dat krijg je als je te laat met smeren begint en zeker als je aan de oever van een rivier gaat staan. Rond 8 uur vertrokken nog eerst even mijn bierfles teruggebracht anders had ik de fles niet meegekregen. Alleen met legefles krijg je vaak je bier mee of je moet plechtig beloven hem terug te brengen. En dat had ik. Dus plicht vervult. Daarnaast op het centrale plein even de mail gecheckt en reacties gegeven.
De route was de eerste 41 km onverhard dat wil zeggen soms redelijk goed te berijden op andere momenten met moeite door het losse grint, zand en of keien. Ook vandaag weer door een gortdroog landschap. De start was gelijk bergop vaak 5%. De eerste 2 uur had ik maar 16 km afgelegd. Daarna ging het met dezelfde hoogte weer langzaam naar beneden. Daar gaan je inspanningen in de wetenschap dat je later weer dezelfde hoogtemeters omhoog moet. Na 41 km werd de weg verhard en lag er ook nog een dorpje. Hier lekker genoten van 1 liter lekker koude frisdrank en een vers gemaakte sandwich. Tijdens het genieten hiervan kwam er een politieagent langs die al mijn gegevens vroeg en opschreef in een dikboek en een aantal vragen stelde zoals 'wat ik daar deed' , 'wat ik ging doen', 'of ik al die tijd in Argentinië bleef' etc. God mag weten wat het nut is van het noteren in het grote boek. Sinterklaas is al voorbij. Na de lunch begonnen aan de laatste 21 km. Die gingen wel weer bergop. Kon aan mijn benen merken dat ik moe was. De omgeving wijzigde op een gegeven moment kwamen er weer diverse bergen inzicht. Rond 15 uur in Zapala. Kamping was geen optie die lag 5 km buiten de stad op een droog stenig terrein. Hostels en hospedeja zijn er niet. Slaap nu in een soort alternatief hotel. Mooie nette kamer goed sanitair en leuk aangekleed. Wel 2x zo duur als tot nu toe nl 720 pesos ongeveer 36€.
Morgen op weg naar Junin de Los Andes. Meer naar de Chile en grens. Traject van ongeveer 240km. Vermoedelijk 3 dagen. Onderweg niets te vinden dus 2x wild kamperen en geen bericht.

1. Greet:
    12 december 2017
    Mooie verslagen Peter. Het is af en toe wel afzien. Waarom heb ik nu met het wildcamperen meer moeite dan toen je langs de Rocky Mountains fietste? Raar, want je hebt nog niets negatiefs meegemaakt. Veel fietsplezier!