Vrijdag 26 januari naar Puerto Natales 62 km

28 januari 2018 - Puerto Natales, Chili

Het heeft even geduurd voor ik zin had om het verslag van deze rit te maken. Waardoor dat weet ik niet. Misschien heeft de afgelegde afstand van de afgelopen vijf dagen wel een rol gespeeld. Van El Chalten naar Puerto Natales ging het om 520 km inclusief de omleiding.

Dacht vandaag een makkelijke tocht te hebben van ongeveer 60 km naar Puerto Natales. Daarom had ik de wekker rond 8 uur gezet. Helaas toen ik wakker werd merkte ik al dat het stevig waaide uit het westen en af en toe regende. Dat is balen. Gelukkig stond ik met mijn tent achter een houten schutting waardoor de wind weinig invloed had op de tent. Kwam maar langzaam op gang waardoor ik pas tegen half tien wegwas. Gelukkig heb ik wel de de tent droog in kunnen pakken voordat er echt een bui losbarste. Toen maar eerst in een café koffie gaan drinken en wat gewacht tot de regen ophield. Gelukkig was de bui na 30 minuten voorbij helaas de krachtige wind niet. De eerste 7 km gingen voornamelijk in westelijke richting dus dat was stevig trappen. Was erg blij dat ik gisteren toch 9 km was doorgereden anders had ik die ook nu met deze wind moeten fietsen.
Na 7 km buigt de weg meer naar zuidelijke richting en was de invloed van de wind minder. Toch bleef het de eerste 40 km geen prettig traject om te fietsen doordat het steeds op- en neerging. Pas tegen het einde daalde de weg en werd het ook wat vlakker. Daarnaast werd het dal waardoor je fiets steeds breder en kreeg ik op dat moment ook steeds meer last van zijwind. Het was op sommige momenten best lastig om op de eigen rijstrook te blijven. Puerto Natales ligt aan een zijtak van een van de vele fjorden die in dit deel van Chili ver het land in komen. Het staat dus in een open verbinding met de Indische Oceaan. Vergeleken met 16 jaar geleden is het behoorlijk groot geworden en kun je de invloed merken van het tourisme richting Torres del Paine. Het ziet er op sommige plekken vervallen uit. De invloed van het weer, veel wind en weinig zon.
Zit nu in een gezellig hostel. Kamer met 4 bedden voor mij alleen. Neem een aantal rustdagen. Moet nog ongeveer 750 km afleggen naar Ushuaia waarvan een goede 400 km onverhard. In dit traject liggen nog twee behoorlijke plaatsen, namelijk Punta Arenas en Rio Grande. Daar zal ik tussendoor nog wat rustdagen plannen. Ik schat in dat ik nog 17 dagen met rust nodig heb om in Ushuaia te komen. Dus ik heb nog tijd zat. Want de reis terug is pas op 26 februari.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade