Woensdag 13 december de Patagonische wind wint het

13 december 2017 - Junín De Los Andes, Argentinië

Vandaag vol goede moed om 7 uur op weg voor de volgende 118 km. Het waaide op dat moment al redelijk. De eerste km waren al redelijk op en neer. Ik had geen enkel voordeel van het dalen. Om niet stil te vallen moest ik steeds mee trappen. Na 4 uur fietsen was ik pas 28 km verder. Wat nog vervelender was was dat ik al twee keer naar de andere kant van de weg was geblazen door een onverwachte windstoot. Toen dit voor de derde keer gebeurde en er vlak daarvoor een auto was gepasseerd realiseerde ik me dat het niet verantwoord was om verder te fietsen aangezien de wind in de loop van de dag nog zou toenemen.
De tent aan de zijkant van de weg neer zetten was geen optie omdat er geen ruimte en beschutting was. En ook morgen zou het nog steeds zo heftig qua wind zijn. Het is westelijke wind en de hele route tot Junin de Los Andes is in westelijke zuidwestelijke richting. Een optie met beschutting zou 19 km verderop liggen hetgeen nog 2 uur fietsen zou betekenen. Hetgeen ik door de windvlagen te risicovol vond. Alles van mijn fiets gepakt en gewacht op een lift. Na 45 minuten kwam pas de eerste pickup voorbij. Margarita heeft me meegenomen en op de camping in Junin de Los Andes afgezet. De tocht er naar toe was schitterend. Vooral in de buurt van La Rinconada. Plotseling krijg je dan weer zicht op de besneeuwde Andes toppen waaronder vulcano Lanin 3728 hoog. Nu zit ik op de kamping. Ben net terug van de kapper. Heb tussendoor wat gegeten en koffie gedronken. De eigenaar van dat cafe was zo geïnteresseerd in Nederland dat hij direct Tilburg opzocht en diverse filmpjes afdraaien die een Chileen die in Tilburg woont heeft gemaakt. Morgen een rustdag en dan opwegen naar San Martin de Los Andes, Villa la Angostura, San Carlos de Bariloche, El Bolson, Cholila. Parque Nacional Los Alerces en Trevelin naar Futaleufu in Chili.

1. Greet:
    13 december 2017
    Wat een wind Peter. Je wordt toch niet omver geblazen omdat je veel afgevallen bent? Wat een lieve vrouw die jou in haar auto meeneemt. Slaap lekker!
  2. Maria Molenschot:
    13 december 2017
    Hoi Peter wat een bikkel ben jij en wat gezellig om jou verhalen te lezen en je ziet er goed uit op de foto met het flesje bier. En wat een behulpzame mensen ontmoet jij .Groetjes
  3. Carel:
    14 december 2017
    Ik geloof inderdaad dat dat liften daar wat beter gaat dan in NL in ieder geval fijn dat daar zovaak behulpzame mensen zijn
  4. Gerry:
    14 december 2017
    Wat een wind zeg! Ik ben na San Martin de los Andes weer Argentinië binnen gekomen en heb eigenlijk alleen wind schuin in de rug gehad. Hopelijk staat je dat ook nog te wachten. Mooie route die je gaat maken! In Chollila is een geweldig warmshowers adres. Bij een Poolse pastoor die veel fietsers ontvangt. Mocht je er geen contact mee krijgen dan kun je toch gewoon langs gaan. T hele dorp kent hem. Voor Chollila een aantal km zie je aan je linkerhand ineens 'koffie' staan op zn NL. Een Argentijnse die jaren in NL gewoond heeft. Ze staat op de foto met Beatrix en haar huis vol met NL dingen. Ze heeft geloof ik ook een B&B. Ik was op weg naar de pastoor toen. Meer info zie mn blog op crazyguy on abike. Ga je via NP Los Alerces? Mooiiii.