Dinsdag 19 en woensdag 20 december naar El Bolson 120 km

20 december 2017 - El Bolsón, Argentinië

Maandagavond ben ik gaan eten bij een Italiaan in het centrum van Bariloche. Daar kwam ik Saska en Marc tegen. Het Engelse stel dat ik bij Lago Falkner voor het eerst had ontmoet. Zij vertelde dat het afgelopen weekend in Chili in de buurt van Villa Santa Lucia een modderstroom naar beneden is gekomen en dat er 5 doden zijn en nog 15 personen vermist worden. Santa Lucia is de eerste plaats waar ik de komende 2 weken op de Carretera Austral in Chili aankom. Of het invloed heeft op de route weet ik nu nog niet.
Rond 8:30 ben ik vetrokken. Eerst een goed ontbijt in het hostel en wat lekkere dingen bij de bakker gehaald voor de komende twee dagen. Dinsdag ging de route naar Rio Villegas waar een camping is.
Het verlaten van Bariloche was een hele klus. Het begon direct na het hostel heuvel op 10% en daarna gevolgd door een goede 500 meter 15%. Toen ik even stilviel was het fietsen voorbij en moest ik de rest lopen. De route loopt de eerste 30 km langs een aantal meren. Rijkelijk omzoomd met bossen en soms weiden. Na 30 km gelukkig een gelegenheid om koffie te drinken. Na 30 km gaat de weg stevig op en neer verder. En gaat van het ene dal in in een ander over. Vanuit de andere richting komen 4 Duitsers me tegemoet. Zij zijn vanuit Ushuaia op weg naar Canada en doen in een aantal landen onderweg een aantal projecten.
Na 55 km en op het hoogste punt van de dag, ongeveer 1050 meter daalt de route in een zeer mooie brede vallei 500 meter naar beneden. Tegen het einde wordt de vallei steeds nauwer daar ligt ook de afslag richting camping. Nog 1 km over een onverharde weg langs de rivier. Ben er alleen, behalve de horzels, kippen en schapen, zoals tot nu toe op de meeste plaatsen. Tof dat ze bier verkoopt en ik er kan eten.

Vandaag rond 9 uur weg. Had nog maar 55 km voor de boeg. De lucht zag er al uit alsof het zou gaan regenen. En ja hoor na 2 km begint het te druppelen en moet de regenjas aan. Onderweg staan er diverse reclameborden voor koffie en allerlei lekkere dingen. Alleen het is allemaal 10 km verderop. Daar aangekomen pak ik de eerste gelegenheid om koffie te drinken. Maar goed ook want alles wat verderop ligt en zoveel reclame maakte onderweg is allemaal dicht. Nadat ik na het koffiedrinken weer op de fiets stap begint het echt te pensen. De regenbroek moet nu ook aan. Zo blijft het tot 10 km voor het einde. Dan breekt langzaam de zon door en kan het een en ander nog drogen. Het vinden van een hostel heeft Het eerste hostel was te duur het tweede verhuurde niet aan eenlingen. Bij het derde hostel had ik succes. Prijs goed, leuke sfeer en ziet er goed uit. Veel jongeren ook twee leeftijdsgenoten. Extra korting vandaag omdat ze zeven jaar open zijn en een feestje vanavond. Wat wil je nog meer. Neem morgen een rustdag en ga opnieuw naar het vervolg kijken. Zou naar Cholila rijden naar een Warmshower adres bij een pastoor. Alleen hij is nu niet beschikbaar aangezien hij op vakantie gaat. Daarna zou ik door het nationale park Los Alerces rijden alleen de weersverwachtingen voor de komende dagen zijn niet goed. Wat het wordt weet ik nog niet. Lezen jullie later

1. Gerry:
    20 december 2017
    Wat jammer dat de pastoor er niet is..... Ik heb gelezen over die modderlawine en moest aan je denken. Via Futalefu kom je er langs. Hopelijk kun je er langs. Ze zullen het vast snel opruimen.
    Zit je op FAcebook? Pagina 'cycling from Alaska or somewhere i between'? Daar kwam ik een informatief bericht tegen over de boten richting Argentine vanaf o'Higgins ik heb het hieruit gecopieerd: Patagonia heads up: Hi folks. Anyone wanting to ride/boat/hike across the Chile/Argentina border between Villa O'Higgins and El Chalten be aware, the main Robinson Crusoe boat service between Villa O'Higgins and Candelario is currently broken down. The engine won't be fixed till some time in Jan.
    There is a smaller boat you can take for 35000CHP, which can take about 12 people with bikes. At the moment it's going every 4 days or so but that's completely dependent on the weather. It can only travel when there is very little wind (i.e. not very often!). I suspect there may also start to be a waiting list as the peak season arrives.
    Something to think about for those heading from south to north to bring plenty of extra food (I gather it may also be possible to get meals and bed from the farm at Candelario for 22000CHP per person per night if you're getting desperate). Also if you're heading north to south and under time pressure, it's a very long way back if you need to retrace your steps!
  2. Siem:
    20 december 2017
    Hallo Piet, hoe verzamel je alle gegevens die je vermeld in je reisverslag.
    Mooi verslag en veel details, praat je dit in een recorder in of hoe doe je dit. Fietsen, kijken, afzien en eten enz. Maar geniet ervan.