Vrijdag 15 zaterdag 16 en zondag 17 december naar Villa la Angostura 150 km

17 december 2017 - Villa La Angostura, Argentinië

Vrijdag vol goede moed vertrokken richting Villa la Angostura. Een rit van 150 km die ik in 2 dagen zou rijden. Het zijn er uiteindelijk 3 dagen geworden omdat gisteren nacht en dag de regen met bakken uit de hemel viel en daarbij veel wind. Het leek me daarom niet verstandig om te gaan fietsen. Heb de dag lekker in mijn tent doorgebracht met het spelen van een aantal spelletjes killersudoku. Ook een Engels stel dat ook op weg is naar Ushuaia nam dezelfde beslissing.
Vrijdag rond 9 uur met prima weer uit Junin de Los Andes vertrokken. Eerst nog even in het cafe koffie gedronken. De rit ging in het begin door een ruime vallei lichtjes omhoog en doordat de route in westelijke richting ging nog wel met de nodige tegenwind. Hoe dichter ik in de buurt van San Martin de Los Andes kwam werd delict grijzer en donkerder. Ook nam de begroeiing toe. Steeds meer bomen en weilanden en hellingen die groen zijn. Ook zie je aan de huizenbouw dat je in een economisch betere omgeving komt. San Martin is te vergelijken met een van die rijkere skioorden in de Alpen. Schitterend gelegen aan een groots meer Lago Lakar in een nauw dal. Nog even koffie gedronken alvorens te beginnen aan het tweede deel van die dag de route naar lage Falkner. Waar ik die dag wilde overnachten. Aan de prijs van de koffie kun je al zien dat je in een duurdere omgeving komt. S'morgens voor €4 twee koffie op in San Martin €6. Direct na het verlaten van San Martin klimt de weg langzaam omhoog langs het meer. Na ongeveer 8 km buigt de route af en begint dan verder te klimmen, 500 hoogtemeters , door een schitterende omgeving van het ene dal in het andere. Langs de hele route een schitterende bloemenpracht. Gigantische hoeveelheden lupinen in alle kleuren. Tegen 14 uur begint het lichtjes te motregenen. Dan weer is het droog dan weer motregen. Voor even trek ik mijn regenkleding aan.. Na 15 minuten kan mijn regenbroek weer uit. Tussen de laaghangende bewolking door is bij tijd en wijlen een schitterende bergwereld te zien. Rond 16 uur kom ik op de kamping Lago Falkner, aan. Zo ver ik het kan zien mooi omgeven door bergen. De kamping is nog niet in gebruik. Men is vanalles aan het neerzetten zoals de receptie, toiletgebouwen, winkeltje etc. Later begrijp ik van de pachter van de kamping dat hij ieder jaar alles moet opbouwen en aan het einde weer af moet breken. De kamping ligt namelijk in een Nationaal park. Ieder jaar moet hij ook weer opnieuw een vergunning aanvragen . Ik mag er gratis staan. Er is nog geen drinkbaar water dat haal ik uit een van de nabij gelegen riviertjes. De douchen geeft nog alleen koud water uit het meer. Wel lekker verfrissend na een paar uur gereden te hebben in regenkleding.
S' nachts begint het heftig te regenen en rond 8 uur besluit ik om toch niet te vertrekken. Als het rond 12 uur op zou klaren dan zou ik nog weggaan. Helaas het blijft plenzen tot laat in de middag dan gaat het over in miezerregen. Het was erg koud 3 graden dus lekker de hele dag in de slaapzak en spelletjes op de telefoon spelen

Vanochtend rond 7 uur opgestaan. Het was erg koud omdat het vannacht is opgeklaard. Dat had ik vannacht al gezien toen ik voor een sanitaire actie mijn bed uit moest. Een schitterende blauwe lucht. Op de toppen rond het meer kon je zien dat er verse sneeuw was gevallen. Op mijn gemak alles zo veel mogelijk te drogen gelegd en ingepakt en rond 9 uur op weg voor de laatste 60 km naar Villa La Angostura. Een plaats waar onze koning naar mijn idee een buitenhuis heeft en waar de broer van Maxima een restaurant heeft. Ik heb al wel gezien dat het iets boven mijn budget is. Wat in algemene zin opvalt als je zegt dat je uit Nederland komt ze direct reageren met Maxima.
De route van vandaag gaat van het ene nog mooiere meer naar het andere. Het is veel op en neer waarbij de stijgingen regelmatig de 8% overstijgen tot 12%. Welliswaar korte stukken echter doordat het steeds op en neer gaat en er weinig vlaks tussen zit toch best vermoeiend. Het was in het begin erg koud toen ik vertrok 3 graden in de loop van de dag liep de temperatuur op naar 28 grafen.
Een deel van de route van vandaag had ik 16 jaar geleden ook gereden. Ik ben toen vlak onder San Martin de Argentinië binnen gekomen over een pas die ik nooit zal vergeten omdat idie zo slecht was aan de Chileense zijde dat ik daar zeker 5 km mijn fiets omhoog heb moeten duwen. Ik herkende bijna niets meer van deze route. Toen was het nog een smalle onverharde weg met bijna geen verkeer en geen mens te zien. Nu een asfaltweg breed veel verkeer en bij ieder meer een hoeveelheid mensen. Het enige dat ik herkende was de wildkampeerplek aan Lago Espejo.
Bij aankomst in Villa la Angostura ben ik eerst naar de benzinepomp gereden om mijn brandstoffles te vullen. Bij het wachten kom ik in gesprek met een Zwitser die al 20 jaar daar woont en werkt. Op zijn kosten mocht ik de fles vullen. Daarna een plaats gezocht op een van de vele kamping. Morgen op weg naar Bariloche

1. Willemijn:
    18 december 2017