Woensdag 10 januari naar Cochrane 46 km

10 januari 2018 - Cochrane, Chili

Vandaag weer een schitterende dag. Samen met de Argentijnse familie ontbeten. Ook zij gaan op de fiets naar Cochrane. Een van de vier gaat met de auto. Zo rijden ze de Carretera Austral. Onderweg doen ze allerlei andere activiteiten zoal kajakken en trekkingen. Zij rijden welliswaar niet helemaal tot O'Higgins. Vlak daarvoor gaan zij meer naar de kust. Bij het wegrijden vanuit Puerto Bertrand had ik geluk. Ook daar zijn ze de weg aan het schrapen. Een weghelft lag al vol los zand en groffe stenen. Gelukkig was de andere helft nog goed te berijden. Wat opviel vandaag was de hoeveelheid fietsers die me tegemoet kwamen 5 personen in totaal. Een Ier, een slel uit Zwitserland en een stel uit Rusland met een kind van twee jaar. Wat me opviel was dat ze allemaal zonder einddoel aan het fietsen waren en op z'n minst 6 maanden nog te gaan hadden of meer. Ondanks dat het maar 46 km was was het toch een stevige dag. Vandaag toch 900 hoogtemeters gemaakt. De meeste dagen maak je toch tussen de 1 tot 2% van de dagkilometers aan hoogtemeters. Dat zou in de hele trip van ongeveer 5600 km op z'n minst neerkomen op 56 km.
De hele route rij je langs Rio Baker. Dat is ook de enige rivier die het water uit Lago Bertrand afvoert. Op sommige plekken heeft de rivier ook behoorlijke ravijnen gevormd. De hoogte waarop je rijdt tov de rivier varieert hel sterk het is dan ook regelmatig stijgen en dalen. Zelfs 2 km voor Cochrane krijg je nog een stevige klim van 12% voor de kiezen. Landschappelijk varieert het ook nog. Vanuit Puerto Bertrand rij je nog door een redelijke bosomgeving die later overgaat in een meer rotsachtige met struiken begroeide omgeving. En het blijft voor mij nog steeds een schitterend gezicht als je bij tijd en wijlen besneeuwde bergtoppen ziet en gletsjers. Je waant je in het hooggebergte terwijl je maar op ongeveer 300 meter hoogte rijdt. Heb twee video's gemaakt om een indruk te geven. Hoop dat het lukt om ze te downloaden.
Er was vandaag veel autoverkeer en door het droge weer van de afgelopen dagen was het dan ook weer veel stof happen. Hier neem ik twee rustdagen. Boodschappen doen voor de komende 4 a 5 dagen zonder eventuele voorzieningen en mijn fiets schoonmaken. Door het droge weer zit de fiets onder het stof vooral de ketting.

1. Gerry:
    11 januari 2018
    Ja pracht route. Ik reis weer helemaal mee naar t zuiden. Ik herinner me telkens weer dingen. Op het plein bv stonden ze met heerlijke broden buiten. Prive personen die bakten. Brood waar je naar snakt als nederlander zoals ik. Ze hadden maar beperkt. Op is op. Wie weet staan ze er nu weer. Ik heb er een aantal dagen mee kunnen doen zonder smaakverlies. Handig op de route die nu gaat doen. Toen ik er was, was er in O Higgins bar weinig te krijgen. Dus verwen je maar voor de zekerheid.