Zaterdag 30 december naar Puyuhuapi 45 km en oudjaarsdag 31 dec

31 december 2017 - Puyuhuapi, Chili

Zaterdag rond 7:30 aan het ontbijt ondanks het korte ritje van die dag. Ben nou eenmaal vroeg wakker en in mijn bed blijven liggen vind ik niets. Een goed ontbijt je staat klaar met kaas worst ei jam en lekkere broodjes. Het enige waar je in Chili niet mee verwend wordt is de koffie. Het is het land van de oploskoffie. Het is een zeldzaamheid als je een gelegenheid treft met filterkoffie laat staan een expresse.
Fiets stond al gepakt klaar en net toen ik weg wilde gaan begon het weer te plenzen. Daar maar wachten. Een half uur later was het droog. Het hele dal is gevuld met grauwe wolken en een paar kleine blauwe vlekjes. Voor de zekerheid vertrokken met mijn regenjas aan. Gelukkig na 5 km heb ik hem toch maar uitgetrokken. Het miezert nog wat maar niet zo erg dat ik er echt nat van word. Zo is het de gehele weg en dat verklaard ook de schoonheid van de route. Op sommige momenten lijkt het net of je door een schitterend regenwoud rijdt. Alleen de mooie verharde weg past niet bij dat beeld. Tot 17 km voor Puyuhuapi is de weg verhard daarna houdt het op en is de kwaliteit erg wisselend. Dan weer goed dan weer veel kuilen met water waarbij je nog moet opletten dat je geen modderdouche over je heen krijgt wanneer er een auto voorbij komt. De meeste auto's rijden dan wel wat rustiger.
Ben net op tijd in het hostel want daarna begint het weer te regenen. Het zijn steeds korte buien ook vandaag. Ik blijf hier twee nachten.
Het is een zeer klein plaatsje met veel armoedige huizen mooi gelegen aan een van de vele fjorden die hier ver het land inkomen. In 1935 gesticht door een groepje Duitse emigranten.
Het zal een eenzame oudejaarsavond worden er is verder niemand in het hostel. Ook op de camping zie ik geen anderen fietsers of backpackers. Als het weer meezit, voorspelling is niet gunstig, ga ik morgen verder naar Villa Amenguel een rit van ongeveer 90 km.

1. Joost:
    31 december 2017
    Ha die Peter. Lekker rustig toch. Vast ook geen vuurwerk daar! Alle goeds voor het nieuwe jaar! Nog een paar maanden lekker fietsen en dan maar nadenken over de volgende trip denk ik. Veel geluk en wat minder regen gewenst.
  2. Willemijn:
    Een mooi 2018 vol met zulke fietstochten Peter, ik geniet van je verhalen😘
  3. Rob:
    31 december 2017
    Hallo Peter, wij zitten nu ongeveer 6 1/2 uur van de finale top 2000 en 1-1-2018 af. Jimmy de eenzame fietser is al geweest op nummer 721. Kan jou niet meer helpen bij de eenzame oudejaarsavond. Wij zullen aan je denken en hopelijk tref je nog aardige (niet foute) Duitse emigranten in het dorp. Groetjes van ons allen en in 2018 een droog Chileens jaar toegewenst.
  4. Yvonne Lutgerink:
    31 december 2017
    De beste wensen voor 2018 Peter...en ach, die jaarwisseling stelt ook niet zoveel voor moet je maar denken! Lekker vroeg gaan slapen, kan je er morgen weer tegenaan!
  5. Ton:
    31 december 2017
    Ha Peter een rustig begin van het nieuwe jaar dus, maar wel een mooi begin, van iets wat ook een mooi jaar zal worden hoop ik.
    Veel gezondheid en voorspoed.
    Dikke knuf Ton
  6. Gerry:
    1 januari 2018
    De beste wensen voor je mooie tocht! En voor het hele nieuwe jaar en verder!
  7. Jopie:
    1 januari 2018
    Lieve broer ik geniet van je mooie verslagen Ik wens je een goed 2018. Veel fiets plezier en geniet💋👍
  8. Greet:
    1 januari 2018
    Dag Pieterman, wij wensen jou vooral een goede gezondheid want die kun je het beste gebruiken met je fietstochten! De nieuwjaarsborrel wordt een thuiskomst borrel met jou. Een nieuwjaars zoen van Ons!
  9. Esther Kock:
    2 januari 2018
    Ha oompje,

Allereerst de allerbeste wensen voor 2018. Hoe is het geweest voor je om oudejaarsavond op deze manier te hebben doorgebracht? Ben bij Anneke en Willem op bezoek geweest en heb wat verhalen van je gelezen. Inmiddels ben ik ook aangehaakt als volger. Wat een mooie verhalen en foto's heb je geschreven en gemaakt! Je broers en zussen zijn verbaasd over je ongekende schrijftalent! Dat wisten ze nog niet van je.
    Zoals ik lees mis je de lekkere koffie van je zus op dinsdag wel ;)
    Geniet van al het moois wat je ziet, want voordat je het weet zijn het weer de armhoefse akkers