Dinsdag 12 december terug naar school

12 december 2017

Vanochtend rond 8 uur vertrokken op weg naar Juni de Los Andes. Een route van ongeveer 203 km. Ik verwacht daar 2 dagen over te doen en hou rekening met 3 afhankelijk van de stijgingen en de wind. De eerst 8 km gaan over een mooi fietspad waar op dat moment ook veel mensen aan het sporten zijn, wandelaars en joggers. De route start direct in een heuvelachtige omgeving. Na 10 km daalt de weg plotseling naar de bodem van een canyon om daarna direct weer 300 meter te stijgen. Dat was een pittige klim. Boven aangekomen is het ineens geheel vlak. 10 km verder daalt de weg weer ineens een brede vallei in. Een zeer mooie omgeving. Waar ook een heel mooie plek was om wild te kamperen. Helaas 80 km te vroeg. Ik had me voorgenomen om bij ongeveer 100 km te stoppen en daar een kampeerplek te zoeken. Nou is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Over de hele 200 km kom je niets tegen behalve een paar soort oaseplekjes. Op de routekaart staan een aantal zwarte puntjes. Wat zo'n puntje is kun je alleen ter plaatsen beoordelen. Vaak is het wel een plek met bomen en een of meerdere huisjes. Voor de rest heb je in het landschap geen enkele beschutting. Ik had me voorgenomen om na de 80 km te kijken naar een goede plek.
Rond 12 uur begint het steviger te waaien uit westelijke richting. Met regelmatig flinke windstoten. S'avonds zag ik dat het met 32 km per uur waaide en windstoten van 45 km gaf dat in de loop van de avond zou toenemen. Ik kwam haast niet meer vooruit. Na 84 km en 9 uur fietsen kwam ik voorbij een dergelijke "oase". Ruim voorzien van bomen een struiken genaamd 'Aguada Florencio'. Op dat moment is het gokken want de volgende optie ligt 16 km verder en het waait zo hard dat ik inschat dat me dat 2 uur zou kosten. En is het een betere plek. Ik neem de gok dat het morgen minder zou waaien en dat ik die 118 km van morgen wel zou halen.
De lokatie waar ik stop blijk een primera escuale te zijn oftewel een lagere school. De school gaat net uit en het blijkt dat de grote vakantie begint. Vakantie tot maart 2018. Via een van de ouder krijg ik geregeld dat ik er mijn tent mag opzetten. Ondertussen komen er ook een aantal leerkrachten een praatje maken zover als ik het kan in het Spaans. Dat is helaas niet veel. Ook krijg ik een lekkere fles met ijswater aangereikt. Krijg een perfecte plek tussen de struiken waar ik geen enkele wind meer vang. Er is open Internet en s'avonds zie ik dat de wind morgen niet beter is maar juist heftiger al vanaf het begin van de ochtend 39 km per uur en windstoten van 56 km. Als rasechte Hollandse jongen denk ik dat zal wel lukken. Potje kaassoep met spaghetti, gekookte eieren, oregano en peper en zout gekookt. Rond 20:30 naar bed. Morgen vroeg op 5:30 want het wordt een lange stevige dag

1. Carel:
    13 december 2017
    Peter, succes.....maar je mag er toch ook 2 dgn van jezelf over doen.......
  2. Joost:
    13 december 2017
    Ha die Peter. Hoop dat het pilsje de 10de lekker was. Hier was het die dag code rood ivm sneeuw. Het kan verkeren! Je gaat lekker en als een speer! De foto straalt fitheid uit. Groeten