Zondag 10 december naar Baljada del Agrio 140 km

10 december 2017 - Bajada del Agrio, Argentinië

Zondag rond 5:30 wakker door de papegaaien Die verzamelen zich in de bomen en stroomdraden rond het huis. En het is dan een kabaal. De een Nog harder dan de ander. Het lijkt wel of ze een werkbespreking hebben want na 45 minuten zijn ze allemaal weg en is het weer stil. Rond 7 uur vertrokken en het was al redelijk warm.
Bij het uitrijden van de stad zie je weer hoe raar vaak deze plaatsen in het landschap liggen. Alles is gortdroog stenig zanderig zie foto's. De tocht ging dan ook vooral Door dit landschap. Je komt verder niets tegen. Was qua verkeer wel redelijk druk. Ik denk dat het te maken heeft met huiswaarts gaande festivallers. Wat ik vandaag vooral merkte is dat je af en toe ook eens achter je moet kijken omdat dat uitzicht ook mooi is Heb geprobeerd om het met twee foto's te laten zien. In de eerste 70 km zaten twee stevige klimmen. Zo rond de 400 meter omhoog met percentages van vaak 6%. Daarna in en nieuwe vallei aangekomen waar de weg redelijk vlak was. Zo rond de 100 km zou ik langs de kant van de weg overnachten. Daar was ik echter rond 15 uur. Ik dacht toen het gaat zo lekker laat ik niet via Las Lajas naar Zapala rijden. Ik steek af naar Bajada del Agrio en via een onverharde weg morgen naar Zapala. Zo gezegd zo gedaan. Er zijn echter twee mogelijkheden om in Bajada te komen een via 21 km onverharde weg en de 2 via 23 km waarvan 13 verhard en 10 onverhard. Toen ik de weg van optie 1 zag dacht ik geen 21 km over die weg. Dus werd het optie 2. Helaas een vegissing want die ging 13 km lang nog 250 meter omhoog om later weer met dezelfde hoogte te dalen neer het dorp. Ik dacht er nog 2 uur voor nodig te hebben het werden er uiteindelijk 3 uur. Ook Bajada is een oase in een gortdroge omgeving en bestaat bij gratie van een grootse rivier. Dacht me te verwennen, als beloning, in een hospedeje. Helaas niemand thuis. Dan maar kamperen aan de rivier. Alvorens mijn tent op te slaan eerst zorgen dat mijn waterflessen weer gevuld zijn, ondertussen had ik die dag al 5 liter water gedronken, en een koud biertje scoren want tenslotte Joost is jarig en daar moet op gedronken worden. Gelukkig is er nog een winkeltje open die me aan van alles kan helpen. Nu op naar de waterkant en vlug mijn tent opzetten, eten koken, pilsje drinken ,wassen in de rivier en op tijd naar bed want ik ben wel moe van deze dag. Morgen via een onverharde route naar Zapala

1. Henk Versteegh:
    12 december 2017
    Leuk Peter dat je doorgaat met het beschrijven van je reiservaringen! Volgens mij heb je wel een licht masochistische inslag als je regelmatig kiest voor zulke onverharde trajecten, maar wat is het mooi!
    Dat biertje is je dan ook van harte gegund hoor. Succes verder met je reis! Groeten Jenny en Henk
  2. Toos:
    14 december 2017
    Leuk om je te kunnen blijven volgen en dat pilsje dubbel en dwars verdiend. Het ziet er ook uit of je al bij voorbaat aan het genieten bent.
    Groetjes Toos