22, 23 en 24 januari naar La Esperanza

24 januari 2018 - Esperanza, Argentinië

Een verslag van 3 dagen fietsen richting Puerto Natales. Ik heb onderweg gekozen om wat (79km)om te rijden. De reden is dat ik een stuk onverharde weg wil vermijden. Dit stuk is zo slecht en omdat het gisteren ook geregend heeft nog slechter. Daarom vandaag besloten om via La Esperanzo te rijden vandaar dit tussen bericht.
Maandag uit El Chalten vertrokken met veel wind en de hele omgeving in een grauw wolkendek. Dat was erg jammer aangezien je heel lang de bergwereld rondom Chalten kunt zien. Bij het uitrijden van Chalten kom je direct in een heel droge omgeving terecht. Geen bomen of struiken meer te zien. Dit is heel raar aangezien je zeker 110 km langs het grote Lago Viedma rijdt. De weg slingert door een licht glooiend landschap. De wind had ik voor een groot deel mee. De eerste 90 km gingen dan ook in 3,5 uur voorbij. Het was geweldig ontspannen te fietsen. Dat was erg aangenaam na zoveel weken. Na 90 km moest ik rechts af en kwam ik weer op Ruta 40 op richting Calefate. Deze weg loopt wat meer in ZW richting en dat heb ik geweten. De qind had ik toen behoorlijk tegen. Over de laatste 30 km van die dag deed ik toen 3 uur. Tussendoor in het enige restaurant dat ik die dag tegen kwam nog even wat bijgetankt en toen op weg naar mijn overnachtingsplaats 'het pinkhouse'. Een verlaten huis waar menig fietser overnacht. Dat wilde ik ook meemaken. Op het grondstof staan ën aantal vervallen huizen. Vroeger is het blijkbaar een restaurant geweest. Wat later komen er twee stelletjes aan 3 Fransen en een Spanjaard. Zij zijn al maanden onderweg. Vertrokken in Colombia. Op een aantal teksten op de muren reageren ze dat ze die persoon of personen onderweg zijn tegengekomen.
Dinsdag vroeg waker. Er is geen wind en de zon schijnt lekker. Snel mijn ontbijt gemaakt en thee gezet en tegen 8 uur op weg. Het fietsen zonder wind gaat lekker. Ik schiet vlug op. Onderweg komt een groepje van 4 mij tegemoet. Drie Zwitsers en een Amerikaanse. Zij zijn al vroeg vertrokken en geven aan dat de wind de. Afgelopen dagen.meestal zo rond 10 11 uur opkomt. Ook zij zijn voor maanden onderweg. En daadwerkelijk zo tegen 10:30 begint het weer te waaien vanuit het westen en af en toe heb ik de wind weer redelijk tegen. Na 63 km kom ik rond 12:30 bij de afslag en draait mijn route richting het oosten. Ik heb geluk. Op de kruising staan te fietsers met elkaar te praten en ik kom met hun in gesprek. Voor het eerst kom ik een fietser uit Venezuela tegen. Hij rijdt sinds twee dagen samen met een Canadees. Ook zij zijn vroeg vertrokken. Zij geven.aan dat het onverharde stuk in de route naar Puerto Natales voor een groot deel heel slecht is en adviseren me om om te rijden. Na een tijdje rijd ik verder voor de volgende 60 km. De eerste 20 daarvan ga ik als een speer met de wind in mijn rug. Dan begint er een klim van 12 km en ongeveer 600 hoogtemeters. Ondanks dat hij lang is was het tocht een prettige klim. Je kon lange tijd in dezelfde versnelling blijven klimmen. De stijging was ook redelijk regelmatig. Bovengekomen kom je in een redelijk vlak kaal landschap terecht met ver weg aan de rechterkant uitlopers van de Andes. De weg draait nu ook meer naar zw richting en dat merk ik direct. Stevige windvlagen soms tegen vaak schuin van voren. Op sommige momenten moet je opletten dat je niet naar de andere kant geblazen wordt en op deze weg is het nog redelijk druk ook.
Tegen 17 uur en 125 km.verder ben ik op de plek waar ik wil overnachten. Het is een station van waaruit het wegonderhoud in de regio wordt gedaan. Op dat soort plaatsen bieden ze aan fietsers een gelegenheid om te kamperen en je hebt er ook water wat in deze omgeving schaars is.
Woensdag 24 jan. Ik heb besloten om om te rijden. Vandaag maar 69 km naar het enige gehucht in deze nieuwe route en dan morgen tot dicht bij de grens en als alles meezit overmorgen naar Puerto Natales. Rond 8 uur weg en schatte in dat ik ongeveer 3 uur nodig heb. Het is redelijk bewolkt en bijna geen wind. Ik ga als een speer lekker ontspannen fietsen en toch een lekkere snelheid. Naarmate ik dichter bij La Esperanza kom verandert het vlakke landschap weer in een glooiend landschap. Het is nog steeds droog en dor. Tegen 11 uur begint het ook steeds meer te waaien. Dit maakt mij duidelijk dat ik er morgen verstandig aan doe om vroeg te starten want de eerste 80 km gaan vooral in westelijke richting. Tegen 12 uur en een ontspannen fietstocht ben ik op de plaats van bestemming. Morgen om 5 uur op om tegen 6 uur op de fiets te zitten

1. Gerry:
    25 januari 2018
    Wat n wind. Leuk verhaal en weer een herinnering die terug komt
    ik fiets mee in gedachten.. Ik was die onverharde weg toen wel in gegaan. Drama.... Liep helemaal vast met mn wielen ivm de nattigheid.