Donderdag 25 januari van La Emparanza (Arg) naar Cerro Castillo (Chili) 135 km

25 januari 2018

Vandaag om 6 uur vertrokken na een zeer slechte nachtrust. Het hotel waar ik verbleef is zeer oud. In de slaapkamer kan geen ruim open en tegen 23 uur ging de hete lucht verwarming aan die de hele nacht bleef draaien. Het apparaat maakte een pokken herrie en stond in de ruimte naast mijn kamer.
Ben vroeg weggegaan om zolang mogelijk zonder wind te fietsen en dat is goed gelukt vandaag. Na 80 km (4,5 uur fietsen) kwam ik op het punt aan waar ik anders zonder omweg was uitgekomen. De route van vandaag fietste, ondanks dst er geen wind stond, niet zo lekker dan de route van gisteren. Veel vals plat en redelijk op- en neergaand. Rond 11 uur was het nog steeds redelijk windstil en ik dacht zou het nu eens een dag zonder wind zijn. Helaas niet tegen 12 uur kwam de wind op en helaas had ik hem de rest van de route tegen. Zo rond de 20 km verscheen aan de horizon de eerste contouren van de bergen van Torres del Paine en die grootser werden naarmate ik dichter bij de Chileense grens kwam.
Ik had een wildkampeerplek voor ogen dicht bij de grens op ongeveer 125 km afstand. Aangezien het de eerste uren redelijk vlot was gegaan dacht ik ik ga direct de grens over naar de eerste plaats in Chili namelijk Cerro Castillo. Dat is maar 9 km verder. Dat heb ik nu dus ook gedaan. Ik sta op het grasveld naast de busterminal in het dorp wild te kamperen. Om bij de grensovergang te komen moet je van RN40 in Argentinië af. Vanaf de afslag wordt de weg voor 9 km onverhard en daalt af in een heel mooi lieflijk dal richting de Argentijnse grens. Vijf km verderop ligt de Chileense grenscontrole. Kom je in het Chileense deel van de grens dan wordt de weg direct een schitterende weg. De grensformaliteiten gingen vlotjes. Gelukkig was ik net voor twee bussen met touristen binnen.
Morgen nog 60 km richting Puerto Natales. Daar ga ik een plan maken hoe ik nu verder ga richting Ushuaia. Foto's van de afgelopen dagen zal ik pas in Natales uploaden. Dat vraagt zoveel tijd zeker als de wifi verbinding niet vlot is