Maandag 25 december kerstavond en voor de eerste keer het vertrek uit Argentinië.

25 december 2017 - Trevelin, Argentinië

Gisteravond het kerstdiner genoten in het enigste restaurant dat open was. We waren met 3 personen. Op de achtergrond de muziek van Pink Floyd, Led Zeppelin, BBKING etc. Dus geen zoetsappige kerstmuziek. Heb ik de afgelopen dagen ook nergens in de winkels of cafés gehoord. Kerstmis wordt in de Spaanse landen op kerstavond gevierd met de familie en worden de eventuele kadoos gegeven.Vandaar dat uiteten gaan niet zo populair is. Op kerstdag is alles gesloten behalve de bakker. Dus daar heb ik vandaag gebruik van gemaakt en wat lekkers gehaald voor vandaag en morgen onderweg.

Morgen nog 40 km en dan ga ik de grens over naar Chili en verlaat ik Argentinië in deze reis voor de eerste keer. Over ongeveer 900 km kom ik er weer terug om het later nog een keer te verlaten. Heb nu ongeveer 2700 km gefietst in Argentinië. Zeer mooie km in een bijzonder wisselende omgeving. Iedere omgeving heeft zijn eigen charme. Argentinië is daardoor toch wel een heel bijzonder land met hele grote tegenstellingen zowel qua natuur als ook de omstandigheden waarin somige mensen leven moeten leven. Vriendelijk behulpzame mensen ben ik tot nu toe alleen maar tegengekomen. Geld opnemen is vaak een probleem. Kleine bedragen € 150 per keer. Soms is er geen geld. En is er wel geld dan staan er lange rijen. Op sommige plaatsen betalen met je creditkaart kost je 10% meer. De inflatie per jaar bedraagt ongeveer 36%.

Ik heb nog ongeveer 2400 km te gaan alvorens ik in Ushuaia aankom. Mijn doel is om dat hele traject te fietsen. Dat is ook een van de redenen geweest waarom ik alleen ben verder gegaan. Ik merkte bij de 3 dames die drive niet direct.
Volgens de laatste informatie die ik heb ontvangen is het passeren van de rampplek van de modderstroom ongeveer 130 km verderop nu mogelijk. Over 900 km komt er een ander probleem om de hoek kijken. Om vanuit het zuidelijkste deel van de Carretera Austral naar Argentinië te komen moet je een tweetal meren over met de veerpont. Van een van die boten is de motor defect. Volgens de berichten wordt die pas medio Januari gerepareerd. Nu vaart er alleen een kleine boot. Deze vaart niet als het teveel waait en het water te ruw is. Helaas is dat vaak want het waait in die streek bijna dagelijks stevig. Dit is echter voor later want eer ik daar ben zijn we zeker 20 dagen verder.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Willemijn:
    25 december 2017
    Leuk om te lezen Peter, wat een bijzondere tocht, geniet er nog veel van
  2. Henk Versteegh:
    25 december 2017
    Dag Peter, we zitten hier in Feanwâlden aan een gezellige kerstmaaltijd , maar jij moet het doen met BBKing, maar dat is pok niet verkeerd !
    Ik begrijp dat jij zoveel mogelijk kilometers van de tocht wilt fietsen en de dames dat niet perse noodzakelijk vinden. Beide voorkeuren zijn prima en de een is niet beter dan de ander, maar het bijt elkaar wel. Het is dus verstandig dat jullie het zo hebben opgelost. Ik geniet van jullie verhalen en wens jullie nog heel veel fijne kilometers! Hartelijke groeten Jenny en Henk
  3. Joost:
    26 december 2017
    Hoi Peter. Dan ben je dus eind januari al op het eindpunt! Ik dacht dat je er eind februari pas zou zijn. Goeie reis morgen.
  4. Greet:
    26 december 2017
    Dag Peter, wij hebben wel even moeten lachen om jouw reservering in een restaurant en dat je dan maar met drieën bent. Van een kerstsfeer heb jij dus niet veel gemerkt. Ben je echt eind januari al op je eindbestemming dan lig je wel veel voor op het schema. Hopelijk heb je in Chili minder regen. Wij gaan het weer volgen. Groeten van Ons!
  5. Peter:
    26 december 2017
    Nee eind januari ben ik nog niet klaar. Ik ga nu ongeveer 900 km via De Carretera Austral en verwacht daar 20 dagen over te doen met rustdagen en nieuwjaar. Daarna moet ik nog 1400 km om in Ushuaia te komen. Dus pa tegen 20 febr denk ik daar in de buurt te ziijn