Zaterdag 23 december naar Trevelin 105 km zondag 24 dec

24 december 2017 - Trevelin, Argentinië

Vanmorgen rond 7 uur opgestaan en tegen 8:30 weg. Ik weet nog niet wat ik vandaag doe. Blijf ik overnachten in het Nationale Park Los Alerces of rijd ik ineens door naar Trevelin. De reden van deze twijfel is de weersverwachting. Voor zondag en maandag wordt regen voorspeld en het is vandaag mooi helder de zon schijnt en ondanks dat het niet warm is, 14 graden, lijkt het toch een lekkere fietsdag te worden. De route naar Trevelin bestaat wel uit ongeveer 70 km onverharde weg. Ik ga op pad met in de gedachte dat als ik redelijk op tijd weer op de verharde weg kom, de laatste 32 km, dan rij ik door. Ik wil vandaag zoveel mogelijk profiteren van het mooie heldere weer.
De eerste 26 km gaan door een mooi breed dal met een mooi uitzicht op besneeuwde toppen. Van een van de mensen in het hostel vertelde me dat er nog laat in de winter erg veel sneeuw is gevallen waardoor veel toppen nu nog wit zijn. Na 26 km komt de controlepost van het Park. Entree kost 250 pesos omgerekend €12,50. Ondertussen is de route al wel erg op en neer aan het gaan en dat wordt nog erger er zitten een aantal stijgingen bij van 10 tot 12%. In de 70 km onverharde weg bedraagt het aantal hoogtemeters dat ik overbrugt heb ongeveer 1100 meter. De weg is redelijk goed. Echter door het steeds op en neer gaan is het tempo erg laag. Tegen 14:00 ben ik pas op de helft. De route gaat langs een aantal meren helaas zie je daar niet altijd iets van omdat de weg ook door een erg bosrijk gebied gaat en tientallen meters boven het water langs de rotswand licht. Af en toe heb je een schitterende doorkijk met rondom besneeuwde toppen. Tegen 16 uur kom ik weer op de verharde weg en besluit om door te fietsen naar Trevelin. Tegen 18 uur ben ik er. Nu op zoek naar een slaapplaats. Gezien de weersverwachtingen niet naar de camping. Aangezien ik 1 dag gewonnen heb en gedurende de kerstdagen niet in Chili aan wil komen omdat dan geld pinnen wel eens een probleem kan zijn besluit ik om 3 nachten in Trevelin te blijven. Helaas heeft Trevelin geen hostel. Het voordeel van een hostel is dat je zelf kunt koken. Aangezien 1e kerstdag waarschijnlijk alles dicht is, ook restaurants, zou dat tof zijn. Het kerstdiner is meer op kerstavond dan op eerste kerstdag. Maar helaas is er geen hostel. Uiteindelijk vind ik een redelijk betaalbaar Hosteleria. Ik kom er achter dat er maar een restaurant morgenavond open is. Dan zie je maar weer hoe verwend wij zijn. Heb ondertussen een plek gereserveerd. Voor eerste kerstdag heb ik nog een restantprakkie van gisteren. Peestamp met worst.
Het is maar goed dat ik gisteren die keuze heb gemaakt om door te fietsen. Het is erg donker weer. De bergtoppen zitten in de wolken en af en toe regent het. Dus vandaag lekker luieren zit nu lekker aan een pilsje met nootjes.

1. Greet:
    24 december 2017
    Hoi Peter, Ik weet niet of jij mijn reactie gisteren gelezen hebt, maar met een knipoog naar het kerstverhaal, zie ik dat jij een plaats in een herberg !! Gevonden hebt. Een ding weet ik zeker jij hoeft na de kerst geen calorieën te tellen. Fijne dagen, Jan en Greet
  2. Rob:
    24 december 2017
    Hallo Peter, er zijn hier zelfs op 1e kerstdag winkels open. Wij hebben vandaag ook een prakkie op va gisteren. Puree van pastinaak met een varkenshaasje en championsaus. Is ook afzien en niks vergeleken bij de Argentijnse steak die jij op 1e kerstdag gaat eten? Volgende weken alleen maar chili con carne? Gezellige dagen en maak een fo to van je kerstdiner. Groetjes Lilian en Rob
  3. Heleen:
    Hallo Peter,
    Ik ken je niet persoonlijk ( ken alleen Lennie), maar ik geniet wel erg van je reisverhaal en van de foto”s.
    Ik wens je fijne feestdagen en nog een heel voorspoedige reis ! Geniet ervan, het is een prachtervaring.
    Heleen
  4. Joost:
    25 december 2017
    Hoi Pjotr! Er zijn jaren geweest dat wortelstamp voor mij vaste kost was met de kerst. Smakelijk! Paar dagen lamballen zal fijn zijn. Geniet en rust lekker! Kus van ons
  5. Ton:
    25 december 2017
    Peter in elk geval mooie tocht en een gezond 2018 !!! Mooie kerst ook !!! Ik kan je eindelijk volgen. Hele prestatie voor een 70 jarige.
    Dikke knuf.