Vrijdag 22 december naar Chocila 75 km

22 december 2017 - Cholila, Argentinië

Vannacht heeft het stevig geregend. Het is ook koud geweest wat te zien was aan het laagje nieuwe sneeuw op de toppen rond El Bolson. De ochtend begon met het afwerken van de mail waaronder een mail van Gerry van Lankveld. Gerry heeft een aantal contacten in Chili en heeft bij hen geïnformeerd hoe het met de wegafsluiting gaat. Volgens de laatste informatie kunnen 4x4 voertuigen nu door het modderstroom gebied. Ze heeft me ook nog in contact gebracht met een vrouw die dicht bij het probleemgebied woont en die me de komende dagen op de hoogte houdt. Zelf had ik gisteren een motorrijder gesproken die moest omrijden. Wat ik nu doe is toch richting het probleemgebied gaan en indien nodig te liften met een 4x4 voertuig. Dat zal waarschijnlijk wel lukken.
Daarna op weg richting Cholila een afstand van ongeveer 75 km. Wel eerst even langs de bakker om nog een aantal lekkere koeken voor de komende twee dagen mee te nemen. Het ziet er all grauw uit. Rond de bergtoppen hangen donkere wolken. Zal het droog blijven. Na 5 km weet ik het. Nee, regenkleding kan ik weer te voorschijn halen en aantrekken. Na 38 km kom ik in de buurt van Epuyen en lijkt het op te klaren. Bij de benzinepomp drink ik koffie met een lekkere tosti. Na 45 minuten vertrek ik weer en helaas het begint weer te regenen. Weer de regenkleding aan. Na goed een uur kan alles uiteindelijk uit en schijnt er een schraal zonnetje. De temperatuur van de dag komt niet boven de 15 graden uit. Het waait ook nog stevig uit het westen en dat is nu net de kant waar de bergen nog redelijk besneeuwd zijn.
De route op zich is bijzonder mooi. Je rijdt door een aantal dalen. Het ene erg brede het andere weer wat smaller. In het eerste stuk is het nog stijgen naar 600 meter waarna de route daalt tot 220 meter om in 15 km weer te stijgen naar 750 meter. in de laatste 25 km zie je zowel links als rechts van de weg de besneeuwde toppen door het wolkendek heen komen.
Aangezien het er nog steeds dreigend uitziet kies ik ervoor om een slaapplaats in het hostel te nemen en niet naar de camping te gaan. De komende twee dagen moet ik kamperen en morgen weggaan met een natte tent zal geen pretje zijn aangezien er weer regen wordt verwacht. Het uitzicht vanuit het hostel is geweldig. Je ziet vanuit de huiskamer allerlei besneeuwde bergen. Ben echt stil van de schoonheid van deze omgeving.

1. Greet:
    23 december 2017
    Hallo Peter, voor jou gaat het kerstverhaal weer leven. " het hagelde en sneeuwde en het was er zo koud". Zonde van al die regen als je Door zo'n mooi gebied rijdt. Ik hoop dat je met de kerst in een fijne omgeving bent. Jan en Greet
  2. Maria Molenschot:
    23 december 2017
    Hoi Peter jammer van het weer Maar wat een mooie foto's. De temperatuur is bijna net als bij ons Nu hier 10 graden.Wíj hopen dat jij met de kerst bij leuke en gezellige mensen of omgeving bent.Heel veel groetjes Ad en Maria
  3. Greet:
    24 december 2017
    Hoi Peter, met een knipoog naar het kerstverhaal, hopen wij dat je een fijne plaats in een herberg gevonden hebt. Fijne dagen, Jan en Greet