Woensdag 27 en donderdag 28 december naar La Junta

28 december 2017 - La Junta, Chili

Het meest bijzondere aan deze tocht was voor mij wel vandaag. Vanochtend regende het flink en ik twijfelde of ik wel op weg ze gaan. Toch heb ik het gedaan. Ik heb overnacht langs het Lago Yelcho op een terrein met niets, geen water en toilet z'n 13 km voor Villa Santa Lucia de plaats waar zaterdag 16 december een modderstroom practich het hele dorp heeft weggevaagd. Op dit moment gaat het om 16 doden en er worden nog mensen vermist. Misschien een wrange opmerking maar gelukkig was het op zaterdag anders was de ramp groter geweest. Het gebeurde om 9 uur s'ochtens en ook de school is helemaal verwoest.
16 Jaar geleden heb ik in St Lucia overnacht tijdens mijn vorige fietstocht in Patagonië. Ook dit jaar stond in de planning om hier te overnachten. Het is een plaats waar veel fietsers overnachten of je nu uit de richting Chaiten of Futaleufu komt het is de eerste plaats die je na goed 70 75 km tegenkomt.
Met stromende regen een grauw wolkendek en nevel in het dal ben ik vanmorgen vertrokken. Na 13 km kom ik aan de rand van het dorp waar de omleiding begint. Het is direct al luguber. Je ziet direct een laag modder en resten van bomen waar normaal de weg nog 750 meter zou doorlopen en waar de eerste huizen staan. In de modder staat nog een half huis dat ze juist aan het leeghalen zijn. Op een aantal plaatsen staan alleen aan de rand van het dorp nog een aantal huizen. Door het mistroostige weer oogt het een en ander nog ĺugubiger. Op de eerste plek waar ik aankom sta ik een lange tijd stil met een heel vreemd gevoel en lichtjes tranende ogen. Zal ik foto's maken ja of nee. Uiteindelijk doe ik het toch.
Overal zie je militairen opruimploegen en andere hulpverleners rondlopen.
De omleiding gaat door de buitenste straten van het dorp. Iets verderop wordt ik aangesproken door een van de militairen of ik misschien nog andere alleen reisende fietsers ken. Ze zijn op zoek naar een persoon. Hij geeft ook aan dat er nog een risico op een modderstroom bestaat. Blijkbaar regent het alweer een paar dagen. Tevens informeert hij Hoe andere weten waar ik ben. Ik laat hem de spotgen3 zien en geef aan dat mijn kinderen kunnen zien waar ik ben. Op een paar andere plekken maak ik nog foto's en sta minuten stil te kijken naar wat je ziet. Uiteindelijk kom ik iets buiten het dorp op de Carretera Austral of ruta 7 . Een lange tijd beïnvloed dat wat ik gezien en gevoeld heb de rest van de dag. De gehele dag regent het. Rond 4 uur vindt ik in La Junta een hospedeja die me aanspreekt nat en doorweekt na 80 km fietsen vandaag. Ik blijf hier een extra dag omdat het morgen het zelfde pokkenweer is als vandaag. Overmorgen ga ik dan naar Puyuhuapi. Daar blijf ik dan ook oudjaarsavond en afhankelijk hoe die avond verloopt ook nieuwjaarsdag.

1. Maria Molenschot:
    29 december 2017
    Hallo Peter wat een triest verhaal vandaag en wat een ramp voor de bewoners van dat stadje Ik kan me voorstellen dat jij hier erg van onder de indruk bent .Groetjes
  2. Gerry:
    29 december 2017
    Indrukwekkend verhaal! Hopelijk komt er niet nog zo'n stroom met nog meer ongeluk.....
    Ik herinner me van 2 jaar geleden dat t gebied waar je nu doorheen fietst jaarlijks de meeste regen heeft van allemaal en dat het na Coihaique droger is . Hopelijk kan jij t nu al een beetje droog houden....
  3. Greet:
    29 december 2017
    Dag Peter, ik snap jouw emotie als je de verwoeste huizen ziet en denkt aan de doden en vermiste mensen. Je hebt het zo mooi verwoord dat ik ook tranen kreeg. Hopelijk komen er geen nieuwe modderstromen. Blijf alert. Groeten Jan en Greet
  4. Jaap:
    29 december 2017
    Wat een vreselijke toestand om te zien en dat je er een tijd door van slag bent begrijpen we. Het overkomt ons al als we naar jouw foto's kijken. Wij bewonderen jouw doorzettingsvermogen om bij zo'n pokkeweer toch nog door te fietsen. Sterkte met alle belevenissen en we hopen dat het snel weer een beetje gezelliger voor je wordt. J&A
  5. Toos:
    30 december 2017
    Heftig om te zien en al helemaal als je het van dichtbij meemaakt.

Een fijne jaarwisseling