Zaterdag 6 jan naar Villa Cerro Castillo 97 km

7 januari 2018 - Villa Cerro Castillo, Chili

Vandaag na twee rustdagen weer op weg en wel naar Villa Cerro Castillo. De laatste 97 km geasfalteerde weg van de Carretera Austral als ik het goed heb. Afscheid genomen van Annemie en Marcel. Dat is een heel leuke ontmoeting geweest.
Het is somber en het verlaten van Coyhaique begint gelijk met een stevig kort stukje klimmen. De eerst 40 km rijd je door een heel breed.glooiend dal. Aan de rechterzijde liggen ver weg de hogere bergen waarvan er sommige nog sneeuwvelden hebben. Na 40 km krijg je de afslag richting Cerro Castillo. Je gaat dan weer langzaam richting de bergen. Het dal waardoor je rijdt wordt langzaam smaller. Het gaat ook omhoog. Langzaam richting 1000 meter. Daarna daalt het direct weer met 300 meter. Het dal bestaat uit de rivier de weg en een dun rijtje bomen. De wanden klimmen hoog op. In de verte zie je zelfs weer bergen waarvan de bovenste honderd(en) meter(s) kaalheid zijn.
Zoals zo vaak op deze reis moet je ook nu weer dit dal uit en dat gaat altijd gepaard met een klim. In dit geval 400 hoogtemeters naar 1100 meter. Gelukkig gaat het heel gelijdelijk ongeveer 17 km. De beloning deze keer is een zeer lange afdaling van 15 km naar ongeveer 300 meter. De beloning wordt echter nog geweldiger. Na ongeveer 2 km van de afdaling zie je voor het eerst het dal waarin je afdaalde. Er stroomt een geweldige rivier door verder is het een heel brede vallei met terrasachtige rotsformaties in het midden en aan de buitenzijde hoge bergen die allemaal voorzien zijn van sneeuw velden en een aantal zelfs met gletsjers. De meeste van deze toppen halen de 2000 meter niet eens. Op de vele uitzichtspunten heb ik een aantal keren sprakeloos naar dit panorama staan kijken. Helaas was het nogal bewolkt waardoor sommige toppen regelmatig door wolken bedekt werden.Tegen 17 uur ben ik bij de camping waar ik tegelijk met Marc en Salka aankom. Zij hebben de tocht in 2 etappes gedaan.

1. Marie-José:
    8 januari 2018
    Wat een mooie foto's Peter! 📷Geweldig om zo te kunnen volgen wat jij allemaal meemaakt, en Chapeau voor je doorzettingsvermogen! 🎩Gelukkig wordt je regelmatig beloond! (En wij ook😊)Ga zo door, een goed vervolg en vooral genieten!👍🚴🏕
  2. Toos:
    9 januari 2018
    Wat een schitterende foto's. Je duidelijke tekst en foto's maken het geheel ook heel aantrekkelijk om te lezen en uit te kijken naar je volgende belevenissen
    Groetjes