Zondag 7 jan naar Hospedeja Bahia Murtha 98 km

7 januari 2018 - Bahia Murta, Chili

De bedoeling van vandaag was dat ik naar kennissen van Gerry zou rijden die net met een camping zijn begonnen en in geval van slecht weer ook hospedeja aanbieden. Helaas ik heb het adres niet gevonden ondanks de uitleg in het verslag van Gerry.en de recente uitleg van Annemie. Wat ik niet goed heb gedaan weet ik niet. Ik heb geen bordje met camping kunnen vinden laat staan het huis dat ik op een foto bij mij had. Het gevolg was wel dat ik ongeveer 14 km verder moest rijden voor ik een gelegenheid vond om te overnachten. Aangezien het vandaag regelmatig heeft geregend graag droog en niet camperen. Dat vond ik dus na 97 km.
Het was geen makkelijke dag vandaag. Vanochtend rond 9 uur weg. Alles droog kunnen inpakken en net toen ik klaar was begon het wat te druppelen. De eerste 20 km waren slecht gingen soms stevig berg op over een zeer slechte weg. Zo slecht dat ik op een gegeven moment door het grind en gruis stil viel en niet meer fietsend wegkwam en helaas een stuk moest gaan lopen. Op dat moment stopt er een vrouw naast me en vraagt of ik Hulp nodig heb of iets warms te drinken. Ze wacht op haar gezin die met de fiets zonder bagage omhoog komt. Even later passeert vader mij en we komen in gesprek. Hij biedt aan om de bagage mee te nemen in hun auto naar het adres waar ik ga overnachten. Hoe leuk het aanbod ook is het past niet bij mijn beleving van deze reis.
Over de eerste 20 km doe ik meer dan 2 uur. Daarna daalt de weg af in de stroomvallei van Rio Ibáñez en volgt de rivier een hele tijd. De route loopt voor een goede 60 km in westelijke richting en vandaag waren er regelmatig windvlagen uit het westen. Rond de 40 km begint de weg langzaam uit het dal te klimmen 18 km lang. Daarna daalt de weg langzaam richting het dat van Rio Murtha. Alvorens daar in af te dalen krijg ik nog een stevig klimmetjes van 13% voor de kiezen. Daarna volgt een traject dat op en neer gaat en daalt. Rio Martha neem het grootste deel van het dal in beslag zeer breed stroomgebied door een redelijk breed dal. Na negeneneenhalf uur bereik ik uiteindelijk mijn slaapplekje.

1. Gerry:
    8 januari 2018
    O wat jammer dat je het niet gevonden hebt. Ze zeiden dat ze de vlaggen nog buiten moesten hangen. Daar waren ze dus mooi te laat mee.... Nou veel succes met je tocht. Ik heb net een grote val gemaakt over een verkeersdrempel in een afdaling die niet te zien was en heb een open knie die gehecht moest worden.. Moest naar de dokter en nu rust voor 3 dagen.
  2. Greet:
    8 januari 2018
    Hoi Pieterman, hele grote bewondering voor jou. Je kiest ook niet voor de gemakkelijkste weg om je bagage mee te geven. Bijzonder aardige mensen die je dan weer ontmoet. Prachtige foto's, met de vogel vind ik ook zo mooi. Liefs van Ons!